Dacă primul volum se ocupă de fundamentele doctrinei construite de chiar cei numiţi «clasicii marxismului», volumul de faţă explorează «vârsta de aur», momentul istorico‑politic și teoretic al social‑democraţiei devenite o mișcare globală, deci «Biserică» universală.
Vladimir Tismănean.
Pentru asemenea recurente fantasme frivol‑absurde, opera lui Kołakowski reprezintă un antidot indispensabil. [...] Oricât de bizar ar putea să pară, există destui gânditori, unii chiar interesanţi, care se dedau iresponsabil flirtului cu obsesiile leniniste, încercând să resusciteze cumva un gest, un spirit, un moment în care revoluţia era încă o promisiune nepătată de sângele a milioane de inocenţi.
Este vorba de ceea ce s‑a numit «marxismul Internaţionalei a II‑a», un conglomerat de fapt extrem de eclectic, în care se întâlneau scientismul pozitivist preconizat de Karl Kautsky cu tezele radical‑spontaneiste ale Rosei Luxemburg (cea care avea să scrie pagini extraordinare de critică a spiritului totalitar bolșevic).
Dacă primul volum se ocupă de fundamentele doctrinei construite de chiar cei numiţi «clasicii marxismului», volumul de faţă explorează «vârsta de aur», momentul istorico‑politic și teoretic al social‑democraţiei devenite o mișcare globală, deci «Biserică» universală