Initial teza de doctorat, studiul elaborat de Viorica Bold este consacrat Realismului magic, subintitulat modest "o incursiune teoretica", ce depaseste fara indoiala obisnuitul comparatism literar asimilabil, aici, un puzzle cultural/istoric si intercontinental, totul fiind gestionat de intruziunea urmarilor razboaielor din ultimele secole, in coabitare cu influentele sociale si politice ale postcolonialismului.
Fictiunea a murit, sa ne bucuram, asadar, de magic! - Viorica Bold.
Acest fenomen face ca povestea realismului magic sa fie una fascinanta, prin aducerea intr-o alta ordine a fantasticului in real, reconstituind poate si modalitatile estetice cu care se opereaza.
El se reevidentiaza si, neputand sa-si recastige drepturile din epistema veche, se reorganizeaza in spatii suprapuse cu scopul de a nu pierde multiplele identitati ale artistilor. - Mircea Muthu Dreptul la imaginar este furat de catre globalizare, emigratie sau dictatura.
Astfel, beletristica si teoriile analizate se constituie intr-un reper ilustrativ prin: Bontempelli, Gunter Grass, Salman Rushdie, Jorge Luis Borges, Walter Mignolo sau Stefan Banulescu, autoarea sprijinindu-se mai ales pe demonstrarea faptului ca "Realismul magic este un curent de tip global" cu mai multe caracteristici generale, precum heterotopia (straturi suprapuse care, desi exista in acelasi cadru, nu se intersecteaza niciodata), trecerea brusca de la real in fantastic si inapoi, hibridizarea timpului la care se adauga metamorfozarile elementelor si ale personajelor de la o stare la alta "in functie de trecerea din real in fantastic si invers".
Initial teza de doctorat, studiul elaborat de Viorica Bold este consacrat Realismului magic, subintitulat modest "o incursiune teoretica", ce depaseste fara indoiala obisnuitul comparatism literar asimilabil, aici, un puzzle cultural/istoric si intercontinental, totul fiind gestionat de intruziunea urmarilor razboaielor din ultimele secole, in coabitare cu influentele sociale si politice ale postcolonialismului