Institutiile, legile, regulile, toate importate din Occident, se confrunta adesea pe terenul romanesc cu tendinte si interpretari adverse, provenind din stratul anterior de civilizatie.
In 1997, lucrarea sa istorie si mit in constiinta romaneasca a starnit senzatie si a ramas de atunci un punct de reper in redefinirea istoriei nationale.
A adus, de asemenea, noi interpretari privitoare la istoria Occidentului, a 
Frantei si a Germaniei.
Istoria intre adevar si fictiune) si la imaginar (Pentru o istorie a imaginarului), cat si prin investigarea consecventa a unei largi game de mitologii (de la viata extraterestra si sfarsitul lumii pana la comunism, nationalism si democratie).
Preocupat indeosebi de istoria ideilor si a imaginarului, s-a remarcat atat prin lucrari teoretice privitoare la istorie (Jocul cu trecutul.
Opera sa, intinsa si variata, cuprinde numeroase titluri aparute in Romania si in Franta, precum si traduceri in engleza, germana si in alte limbi. - Lucian BoiaLucina Boia, nascut in Bucuresti la 1 februarie 1944, este profesor la Facultatea de istorie a 
Universitatii din Bucuresti.
Ramane sa dovedim cat suntem de pregatiti, si unii, si altii, pentru a infrunta Marea Schimbare.
Ne indreptam cu totii, in ritm accelerat, spre o lume noua, foarte diferita de lumea de pana acum.
Nici Occidentul nu mai este ce-a fost.
Ne vom occidentaliza oare pana la capat? 
Poate ca nici nu mai are rost sa ne punem o asemenea intrebare.
Romanul este destul de sceptic in privinta regulilor.
Occidentul crede in reguli (chiar daca nici occidentalii nu le respecta intotdeauna).
A fost o vreme cand nimic nu parea mai natural in societatea romaneasca decat ceea ce numim astazi coruptie.
Institutiile, legile, regulile, toate importate din Occident, se confrunta adesea pe terenul romanesc cu tendinte si interpretari adverse, provenind din stratul anterior de civilizatie