În primul stadiu, cel ce se roagă este lăsat să se roage numai cu puterile sale.
Arhimandritul Cleopa Ilie. În sfârşit, în timpul atenţiei care s-a unit cu rugăciunea, mintea coboară în inimă, pentru cea mai adâncă lucrare a rugăciunii.
Aici se află toată esenţa lucrării.
Cel de-al treilea fel de Rugăciune şi atenţie se înfăţişează astfel: mintea în timpul rugăciunii petrece fără ieşire în interiorul inimii şi de aici, dinlăuntrul inimii, înalţă Rugăciune către Dumnezeu.
Acum atenţia minţii în timpul rugăciunii atrage inma în consimţire şi, când se întăreşte rugăciunea, consimţirea inimii trece într-o unire a minţii cu inima.
Această a doua Rugăciune provine din prima. din inimă. În stadiul al doilea, harul lui Dumnezeu îşi arată simţit prezenţa sa în lucrare, unind mintea cu inima şi dând putere pentru ca rugăciunea să se facă fără întrerupere, cu plângere şi cu căldură.
Biruinţele şi înfrângerile se înlocuiesc unele pe altele, iar voinţa liberă şi neputinţa omului se arată în toată golătatea. În acest timp, patimile ascunse ale sufletului se pun în mişcare, silind pe lucrătorul rugăciunii să se smerească.
Harul lui Dumnezeu, fără îndoială, ajută pe cel ce se roagă, dar nu-şi descoperă prezenţa sa. În primul stadiu, cel ce se roagă este lăsat să se roage numai cu puterile sale