,,Ceea ce confera dualismului Samkya inca o nota de originalitate si-l situeaza totodata la antipodul conceptiei panteiste care domina metafizica indiana este faptul ca absolutul nu este conceput ca o realitate unica, ci ca o pluralitate de monade dispersate in toate fiintele universului.
In aceasta alianta filosofica, cele doua scoli au venit fiecare cu contributia sa proprie: Vaisesika aducea o teorie ontologica, iar Nyaya una de ordin logic.\'\' - Sergiu Al-George. al XI-lea, in scopul de a combate filosofia buddhista.
Tarka-Samgraha doreste sa reprezinte fuziunea punctelor de vedere a doua scoli initial autonome - Vaisesika si Nyaya - fuziune care a inceput inca din sec.
Absolutul ramane inclus astfel in subiectivitatea fiecarei fiinte, ca o realitate strict personala, lipsita de o contraparte obiectiva, cum era brahman fata de sinele absolut, atman in Upanisade si restul filosofiilor ortodoxe. ,,Ceea ce confera dualismului Samkya inca o nota de originalitate si-l situeaza totodata la antipodul conceptiei panteiste care domina metafizica indiana este faptul ca absolutul nu este conceput ca o realitate unica, ci ca o pluralitate de monade dispersate in toate fiintele universului