Sorana Topa. - Carmen Elena Antochi.
De ce Sorana Topa? Pentru ca modul in care apare reflectata imaginea ei in articolele publicate in timpul vietii (si mai ales dupa moartea ei) subliniaza cu precadere imaginea unei actrite "fatale", lasand in urma nelinistile spirituale ale acesteia; astfel, ea poate fi privita ca un exemplu pentru ceea ce constituie modul de functionare a prejudecatilor cu privire la statutul femeii-actor, cu precadere in perioada interbelica, prejudecati ce pot umbri chiar si spiritele creatoare, cuprinse de nelinistea cautarii adevarului. - Anca Doina Ciobotaru Sorana Topa - o actrita sau un destin ce transcende limitele scenei si pe cele ale timpului sau? Analiza parcursului artistic, dar si spiritual al Soranei Topa permite, in fapt, radiografierea vietii teatrale si culturale cuprinse intre sfarsitul primului razboi mondial si anii \'80, din perspectiva relatiei actorilor si a oamenilor de teatru cu tot ceea ce era definitoriu pentru viata culturala a timpului.
Conturarea acestuia se implineste printr-o dubla perspectiva: teatrologica (prin intermediul careia va realiza profilului profesional - scenic si dramaturgic) si antropologica /de studiu aplicat al biografiei acesteia, ceea ce ii permite sa realizeze o analiza sistemica, conform normelor ce guverneaza cercetarea in domeniu si - mai ales -, bazata pe documentare, pe o bibliografie bogata, cu lucrari inedite si de referinta, si (nu in ultimul rand) pe o puternica implicare.
Din farame memorialistice, documente inedite si lucrari de specialitate recompune, printr-o abordare interdisciplinara, portretul unei actrite fascinante, ramasa intr-un nedrept con de umbra: Sorana Topa.
Roluri pe si dincolo de scena: reflectari teatrologice ale unui destin teatral Volumul propus de catre doamna Carmen Elena Antochi ne aminteste de rigoarea si pasiunea pe care le implica/solicita realizarea unei monografii.
Sorana Topa