Sa ne rugam neincetat, cu rabdare, staruitor. 203. 189 Partea a 2-a ...................................................................... 189 Partea I .............................................................................
Convorbire intre staret si ucenicul sau ........................................ 178 Despre smerenie. 162 Partea a 5-a ...................................................................... 146 Partea a 4-a ...................................................................... 131 Partea a 3-a ..................................................................... 117 Partea a 2-a ...................................................................... 117 Partea 1 ............................................................................ 99 Despre deprinderea cu Rugaciunea lui Iisus .............................................. 77 Partea a 3-a ........................................................................ 63 Partea a 2-a ........................................................................ 63 Partea 1 .............................................................................. 47 Despre inselare ............................................................... 34 Partea a 3-a ........................................................................ 15 Partea a 2-a ........................................................................ 15 Partea 1 .............................................................................. 9 Despre Rugaciunea lui Iisus in general ................... 5 Atentia fata de sine pentru cel ce traieste in mijlocul lumii ............................................
Cuprins Cuvant catre cititori ............................................................
Mai simplu spus, prin lucrarea launtrica, lucrarea mintii, a sufletului, rugaciunea mintii, trezvie, pazirea si supravegherea mintii, atentie se denumeste unul si acelasi lucru: deprinderea atenta, cu evlavie a Rugaciunii lui Iisus.
Aceasta nevointa sufleteasca sau duhovniceasca Parintii o definesc astfel: &bdquo
Luarea aminte a inimii este linistirea cea neincetata despre tot gandul, intru care pre Hristos Iisus, pre Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu, nelipsit numai pre Dansul rasuflandu-L si chemandu-L, si cu barbatie impreuna cu El impotriva vrajmasilor ostasindu-se; si singur Lui se marturiseste, Celui ce are putere a ierta pacatele”.
Nevointa duhovniceasca este tot sufleteasca, dar umbrita deja de harul lui Dumnezeu.
Nevointa sufleteasca se preface, la vremea ei, in duhovniceasca.
Pazirea mintii, supravegherea mintii, trezvia, atentia, lucrarea mintii, rugaciunea mintii, toate acestea sunt felurite denumiri ale uneia si aceleiasi nevointe sufletesti, sub feluritele ei aspecte.
Asa si noi sa strigam, in pofida gandurilor, a nalucirilor si a simtamintelor pacatoase, iesite din firea cazuta si aduse de diavol,ca sa ne impiedice strigatul nostru in rugaciune; si fara indoiala ca vom dobandi mila de la Dumnezeu.
Si urmarea strigatului sau neincetat a fost tamaduirea lui de catre Domnul.
Cand Domnul a iesit din Ierihon insotit de ucenici si multime de popor, orbul Bartimeu, care sedea langa drum si cerea milostenie, afland ca Domnul trece pe acolo, a inceput sa strige: &bdquo
Iisuse, Fiul lui David, miluieste-ma!&rdquo
Si a fost oprit sa strige, dar el mai tare striga.
Modelul izbandirii rugaciunii staruitoare a lui Iisus il vedem in Evanghelie.
Dumnezeu, la vremea sa, va da rugaciunea binecuvantata, curata celui ce se roaga fara lene si fara incetare cu rugaciunea sa necurata, celui ce nu paraseste ca un las nevointa rugaciunii, cand rugaciunea nu ii este data timp indelungat.
Sa ne rugam neincetat, cu rabdare, staruitor