Volumul propune o schimbare de optica, de metoda in abordarea stiintei educatiei (pedagogia), prin prisma conceptelor reconsiderate recent in epistemologia stiintei - paradigma si Stiinta normala, ca fiind contributia revolutionara a lui Th.
Paradigma identitatii.
Din cuprins: - Reconstructia pedagogiei in reafirmarea ei ca Stiinta normala si matura; - paradigme in cunoasterea stiintifica a problematicii pedagogiei; - Paradigma constructiei cunoasterii; - Paradigmele reflectiei, reflexivitatii si interpretarii; - Paradigma profesionalizarii educatorului Identitatea pedagogiei ca Stiinta educatiei.
Atunci, pedagogia, dupa argumentatia kuhniana, poate fi considerata o Stiinta normala pentru ca are vechime si a rezistat in timp, are paradigme specifice care reflecta tocmai calitatea cunoasterii stiintifice specifice, are conturate perspective de actualizare si de dezvoltare, are o identitate specifica.
Mai mult, se justifica astfel si nevoia schimbarii paradigmei "stiintelor educatiei", din secolul trecut, care disperseaza studiul complex, metateoretic al domeniului pedagogiei - educatia.
Ipoteza de baza formulata arata ca pot fi solutii epistemice, de esenta paradigmatica, pentru a justifica astfel tranzitia pedagogiei catre o noua stare de normalitate si de maturitate, ca Stiinta a educatiei.
Este prima tratare explicita in literatura pedagogica romaneasca, conturand o modificare a interpretarii ei clasice, pozitiviste, inca dominante, ceea ce si justifica in buna parte criza statutului sau actual.
Kuhn.
Volumul propune o schimbare de optica, de metoda in abordarea stiintei educatiei (pedagogia), prin prisma conceptelor reconsiderate recent in epistemologia stiintei - paradigma si Stiinta normala, ca fiind contributia revolutionara a lui Th