Lucrarea profesorului Livraga se constituie intr-o explorare a originilor teatrului european, anume a tragediei antice grecesti. intr-un cuvant, putin mai....
O reprezentatie teatrala reusita, in conceptia lui Eschil si - dupa cum veti putea aprecia citind cartea - in conceptia profesorului Livraga, ar fi aceea de la care spectatorul pleaca inspirat, insufletit de idealuri nobile...
Paginile cartii ne dezvaluie ca Teatrul nu a fost la origini o inventie menita sa distreze oamenii, ci sa le ofere o experienta elevata si o invatatura pentru suflet; chiar si pentru scurta durata in care erau spectatori in fata scenei antice, grecii lui Eschil erau indemnati sa se desprinda de framantarile marunte ale vietii cotidiene si sa faca cunostinta cu idei si trairi superioare, proprii omului constient de un Destin mai amplu.
In orice caz, intelegem din cartea profesorului Livraga ca Eschil nu poate fi citit precum un roman de aventuri, ca ne solicita o atentie deosebita si un anume bagaj cultural, iar in acest sens Teatrul grec de Misterii este un instrument foarte util; in acelasi scop, de clarificare a unui subiect altfel vast si pretentios, editia noastra romaneasca este intregita prin notele explicative ale traducatorilor si o bogata parte de ilustratii, pregatita de profesorul Ivo Ivanovici, editorul publicatiei.
Teatrul grec de Misterii ofera o panorama foarte bogata asupra subiectului: pe langa biografia lui Eschil, gasim capitole dedicate aspectelor literar, dramatic, scenic, dar mai ales o consistenta analiza critica, deopotriva filosofica si literara, a tragediilor eschiliene: capitolul III - Ideile - vorbeste despre conceptele esentiale care traverseaza ca un fir rosu intreaga tragedie clasica si in care se regasesc, de fapt, principiile filosofice si religioase ale Greciei Antice, ideile si valorile dupa care se calauzeau oamenii acelor vremuri; capitolele V-VI cuprind o expunere - uneori extrem de amanuntita - a firului epic al celor mai importante opere ale lui Eschil, insotita de comentariile autorului, care desluseste de fiecare data sensul profund al versurilor si ni le prezinta pe inteles, caci nu intotdeauna textul lui Eschil este foarte transparent, ci mai degraba incarcat de semnificatii multiple.
Profesorul Livraga ii dedica un capitol biografic, dar si un elogiu demn de un adevarat titan al culturii universale, facandu-se astfel ecoul altor aprecieri similare la adresa marelui dramaturg.
Autorul prin intermediul caruia se exemplifica natura, ideile si preocuparile artei teatrale clasice in aceasta lucrare este Eschil, parintele tragediei.
Profesorul Livraga ne readuce in atentie aceasta institutie antica azi aproape uitata, pentru a intelege mai bine cum si de ce s-a nascut Teatrul grec.
Teatrul din Grecia Antica este indisolubil legat de Institutia Misteriilor (in mod precis, scoala de la Eleusis); dramatizarea miturilor, reprezentarea lor pe o scena sau intr-o procesiune, in fata publicului, a fost modul prin care Misteriile - altfel destinate in special formarii unei elite umane - au inteles sa aiba grija si de educarea cetatenilor in general.
Intentia autorului este de a pune in lumina premisele sub care s-a nascut arta teatrului, caracteristicile teatrului grec si fondul de idei din care s-a hranit acesta.
Lucrarea profesorului Livraga se constituie intr-o explorare a originilor teatrului european, anume a tragediei antice grecesti