Ultima romantica este povestea unei vieti fara asemanare, cu regi, regine, printi si printese.
Apoi trebuie salutate observatiile istorice patrunzatoare, notele de umor si de ironie si mai ales stilul acestei carti, agreabil si alert, vadind un puternic talent scriitoricesc, pe care l-a probat si in alte doua biografii, una a imparatesei Victoria a Prusiei.
Mai intai trebuie salutata ambitia autoarei de a recompune tabloul istoric al unei vieti fabuloase valorificand toate sursele care i-au stat la indemana, carti, documente, corespondenta si, in vremuri in care era aproape imposibil sa ajungi la ele, jurnalul personal al Mariei si peste 1 200 de scrisori intime, aflate la Arhivele Statului de la Bucuresti.
MASSIEistoric, laureat al Premiului Pulitzer Dupa ani de cercetari minutioase in biblioteci si in arhive, Hannah Pakula a scris una dintre cele mai bune biografii de personalitati istorice, care l-a sedus pana si pe marele scriitor Graham Greene.
Hannah Pakula recreeaza lumea reginei Maria si dovedeste ca aceasta a fost o personalitate a istoriei cu totul iesita din comun.“ - ROBERT K.
Regina Maria este una dintre acele personalitati fascinante care marcheaza trecerea de la secolul al XIX-lea la secolul al XX-lea, legand lumea de dinaintea Primului Razboi Mondial de cea care i-a urmat.
SCHLESINGER, JR.istoric si om politic american &bdquo
Hannah Pakula are un stil clar, precis, incarcat de spirit.
Hannah Pakula combina eruditia cu eleganta narativa intr-o fascinanta redare a unei vieti pline de iluzie, drama si patos.“ - ARTHUR M.
Pakula l-a descris astfel: &bdquo
Pe masura ce Hannah afla tot mai multe lucruri despre Maria — cum s-a transformat dintr-o naiva printesa intr-o adevarata forta politica a tarii sale — si sotia mea se descoperea ca scriitor si ca istoric.“ &bdquo
Ultima romantica este povestea regalitatii luate de valurile crude ale secolului al XX-lea.
A fost inceputul unui crescendo pe care faimosul regizor Alan J.
Atunci si-a dat seama ca e nevoie de o biografie deopotriva acurata si atragatoare.
Apoi, in 1975, o descriere citita intr-un roman a imboldit-o sa mearga si mai departe.
Hannah Pakula, care a studiat literatura comparata, si-a intalnit personajul inca din anii liceului, trebuind sa traduca un poem despre regina Maria.
A scris recenzii literare pentru Los Angeles Times si New York Times; a semnat volumele An Uncommon Woman: The Empress Frederick si The Last Empress: Mad-ame Chiang Kai-shek and the Birth of Modern China.
A studiat la Wellesley College, la Sorbona si la Southern Meth-odist University.
Hannah Pakula este o autoare specializata in biografii.
A fost, cu adevarat, Ultima romantica a unei epoci irepetabile.
Ca personaj istoric, a invins uitarea, chiar si in timpurile in care in patria sa nu mai era ingaduit sa se vorbeasca despre marile simboluri si despre marile personalitati.
Ca personalitate, iradianta si excentrica, a fost favorita presei internationale, care a rasfatat-o cu superlative.
Ca scriitoare, a cunoscut succesul in tara ei si in intreaga lume.
Ca mama, a fost implinita si a indurat si durerea pierderii unui fiu.
Ca femeie, a avut pasiuni si deceptii, trebuind sa lupte cu prejudecatile epocii sale.
Ca regina, Maria a fost simbolul datator de speranta al Romaniei in anii grei ai Primului Razboi Mondial, fie mergand pe front, fie implicandu-se in jocurile aparent subtile ale diplomatiilor occidentale.
Ajunsa la Bucuresti, Maria a descoperit ca frumusetea, farmecul si inteligenta o indreptatesc sa joace un rol mai important si mai folositor pentru noua sa patrie, pe care a invatat sa o iubeasca patimas.
Insa calculele capetelor incoronate si ale politicienilor s-au dovedit cu totul gresite.
Ratiunile de stat au obligat-o si pe Maria de Edinburgh, nepoata reginei Victoria si a tarului Alexandru al II-lea, sa accepte casatoria cu printul mostenitor al unui regat foarte tanar de la portile Orientului, Romania.
La sfarsitul secolului al XIX-lea, a fi principesa nascuta intr-o mare casa domnitoare a Europei era mai mult un neajuns decat un privilegiu.
Ultima romantica este povestea unei vieti fara asemanare, cu regi, regine, printi si printese