„Impartim istoria in bucati, pe transe cronologice, domenii, probleme, structuri, in timp ce Istoria adevarata le cuprinde pe toate de-a valma.
Sa ne tinem bine, e ametitor!“ (Lucian BOIA) Ilustratia copertei: Rene Magritte, La Trahison des images (1929).
E, asadar, cu totul alta poveste decat „sfarsitul Antichitatii“: povestea, care abia incepe a fi scrisa, a unui viitor cu totul diferit decat trecutul.
Sunt toate indiciile ca ne vom instala durabil intr-o istorie fluida, extrem de schimbatoare, cu totul alta decat lumea, nu imobila, dar cu evolutii lente si aproape imperceptibile la scara unei vieti umane, pe care au cunoscut-o inaintasii nostri.
Se schimba totul – si repede: conditiile de trai, reperele culturale, mentalitatile, comportamentele… Aceasta e principala provocare a anilor ce vor veni.
Sub bagheta lui, totul ajunge sa se lege, toate se explica, iar trecutul se incarca cu semnificatii.“ (Lucian BOIA) „Civilizatia europeana e in curs de restructurare radicala nu in urma vreunei invazii, ci a accelerarii istoriei, cu schimbarile inevitabile de paradigma.
Istoricul e un neobosit fauritor de coerenta.
Operatia de «disciplinare» si «sistematizare» ne apartine.
Istoria autentica e un amalgam nediferentiat in neincetata fierbere.
Nu e Istoria, sunt istoriile.
Totul e sa nu uitam ca aceasta vasta reamenajare e opera noastra, sa nu pretindem ca asa ar fi pur si simplu Istoria.
Construim ceea ce Max Weber a numit «tipuri ideale», nici adevarate, nici neadevarate; precum pipa lui Magritte.
Trebuie un dram de ordine, pentru a face trecutul cat de cat inteligibil.
Nu e de negat catusi de putin utilitatea, necesitatea chiar, a unui asemenea demers.
De asemenea, fiecare fapt in parte e construit sau reconstruit, extras din incurcata tesatura a Istoriei si investit astfel cu o existenta de sine statatoare.
Sunt simple sertare, pe care noi le-am confectionat si pe care am lipit etichete.
La fel, identificam o istorie economica, sociala, culturala, politica si asa mai departe.
Ne referim la Antichitate ori la Evul Mediu, ca si cand asemenea impartiri chiar ar exista.
Punem in istorie o ordine pe care Istoria nu o are. „Impartim istoria in bucati, pe transe cronologice, domenii, probleme, structuri, in timp ce Istoria adevarata le cuprinde pe toate de-a valma