Calderón nu a fost un filozof de profesie, dar modul sau de a gandi invadeaza terenul filozofiei.
Este un joc dramatic despre \'libertatea morala\' si \'morala libertatii\'.“ (Sorin MARCULESCU).
Pare inevitabil, asadar, ca imensitatea si complexitatea operei sale sa induca o stare de perplexitate daca nu ne refugiem in vreuna din numeroasele simplificari sau retete pe care modernitatea noastra le are la indemana pentru a rezolva asemenea cazuri incomode.“ (Antonio REGALADO) \'Viata e vis este un discurs dramatic filozofico-ontologic despre pozitia omului in lume si despre libertatea lui, posibila sau nu, intr-un cosmos guvernat in mai mare sau mai mica masura de legi care incearca sa intre in concurenta cu supradeterminarea divina sau chiar sa o inlocuiasca.
Oare nu tocmai aceasta experienta care se intrupeaza in infinita capacitate de reflectie a personajelor sale il impinge sa intreprinda saltul la credinta in Revelatie? Daca am avea la dispozitie doar dramele profane ale lui Calderón, l-am considera drept cel mai ateu dintre dramaturgi, iar daca, dimpotriva, ne-ar fi lasat mostenire doar teatrul religios, l-am judeca drept cel mai catolic.
Opera lui este plina de interogatii si continue subminari ale cotidianului, de-a lungul ei manifestandu-se o necontenita excavare a vidului, a neantului, a insubstantialitatii existentei, drum croit printr-o analiza a proceselor psihice si a limbajului care le fundamenteaza.
Calderón nu a fost un filozof de profesie, dar modul sau de a gandi invadeaza terenul filozofiei