Cred ca trebuie spus din capul locului: aceasta carte contine „trecute, foste predici”, cum ar spune Poetul.
Tematica este tipica unor prelegeri de evanghelizare, in care sunt trecute in revista, in 16 capitole, cu o multime de pilde si istorisiri ale unor intamplari interesante, marile teme biblice, din care enumar rapsodic: marea lupta dintre Dumnezeu si Satan, pacatul, planul de mantuire al lui Dumnezeu, Legea Sa, Harul Sau, caracterul Mantuitorului, firea omeneasca pacatoasa, ispasirea pacatelor, credinta, pocainta, iertarea, Sabatul. In argumentatia utilizata, autorul adauga elemente semantice captivante, care fac trimitere la teme filosofice, psihologice si pedagogice revelatoare: sensul Creatie.
Invataturile cuprinse intre aceste coperti isi pastreaza miezul de intelepciune crestina, pentru cine este dispus sa le aprofundeze sau sa si le reaminteasca.
Dar sa nu incepem lectura cu un sentiment de frustrare.
Din pacate, cititorii acestei carti nu vor participa in acelasi fel la acest discurs literar, in ciuda faptului ca el pastreaza, totusi, un aspect de „carte vorbita”, dupa expresia autorului.
Trairea cu care vorbea, mimica, gesturile si miscarea corpului, tonul, volumul vocii, ritmul si pauzele, toate concurau la farmecul care inconjura predicile domniei sale.
Fiindca sunt convins ca domnul Darvasan se ruga inainte de fiecare predica.
Tot ce pretind teoreticienii de la un discurs era acolo! Dar acolo mai era ceva, despre care nu vorbeste nici Maingueneau, nici Hymes, nici Schegloff: mai era harul, inspiratia data de Sfantul Duh. Ei, bine, am avut placerea sa asist la cateva predici sustinute de domnul Cornel Darvasan.
Schegloff, „orice discurs este o opera colectiva”, in sensul ca intelesurile si semnificatiile pe care le transmite un discurs depasesc cu mult enunturile produse de emitator; intelesurile si semnificatiile constituie o coproductie a celor care vorbesc, asa cum vorbesc, si a celor care asculta, asa cum asculta – activ sau pasiv, cu feedback sau fara feedback (Sacks, Schlegoff si Jefferson, 1974).
A.
Pentru E.
Alti cercetatori includ si cunostintele despre lume ale participantilor, cunoasterea referitoare la imaginea reciproca a participantilor, la interactiune, o cunoastere a planului de fundal al societatii din cadrul careia este generat discursul etc.
Hymes, Models of the Interaction of Language and Social Life, 1972).
H. (D.
Dupa unii autori, contextul este dat de participanti, loc, moment, scop, tema, gen de discurs, canal, dialect folosit, reguli care guverneaza inscrierea la cuvant in comunitatea respectiva etc.
Ori, atunci cand citim textele din Viata la superlativ suntem privati de o mare parte a contextului, care facea din ele niste predici religioase, precum si de modul de enuntare, care facea din aceste predici niste discursuri cu un mare impact intelectual si emotional. Ce elemente compun contextul care participa la nasterea unui discurs? Numarul acestor elemente poate fi extrem de variat, in functie de perspectiva adoptata.
Pentru el, textul si locul social sunt ca fata si reversul unei foi de hartie; asadar, un discurs reprezinta „unitatea dintre un text, un loc social si un mod de enuntare care le articuleaza” (Les termes clés de l’analyse du discours, 1996).
Dominique Maingueneau defineste discursul ca articulare a textului si a locului social in care acesta se produce.
Specialistii in stiintele comunicarii spun ca un Discurs reprezinta relatia dintre un Text si un Context, relatie in urma careia se nasc sensuri si semnificatii, adica informatii despre lume si interpretari asupra acestor informatii si asupra lumii.
Dar lucrurile nu sunt asa de simple.
Singura diferenta ar consta in faptul ca autorul isi face cunoscute articolele oral, in fata publicului sau, iar receptorii nu le citesc, ci le asculta.
Dintr-o perspectiva strict literara, acestea s-ar putea asemana cu rubricile saptamanale pe care un scriitor le concepe si le prezinta intr-o publicatie periodica.
E vorba de predici tinute, ani la rand, de domnul Cornel Darvasan, in calitate de pastor.
Cred ca trebuie spus din capul locului: aceasta carte contine „trecute, foste predici”, cum ar spune Poetul