Editia a III-a, revazuta. – Toti sunt somati sa raspunda unor exigente de semn contrar si nu pot sfarsi decat tragic..
Oedip, Antigona, Hamlet, printul Miskin, Joseph K.
La fel, gaseste asemanari intre revolta lui Ivan Karamazov, revolta lui Iov si revolta tragicului Pentheu, iar formula „totul este permis“ a nihilistilor dostoievskieni i se pare strans legata de mitul caderii.
Procesul imaginat de Kafka o duce cu gandul la procesul real al lui Dostoievski si la procesele eroilor acestuia, care o trimit mai departe la Hamlet, care ii aminteste la randu-i de Oedip. „Tragicul nu este o categorie estetica, ci o categorie mai larga a spiritului, sfera lui de manifestare cuprinzand si viata reala, si cunoasterea, si arta tragica.“ Pornind de la aceasta premisa, Ileana Malancioiu stabileste conexiuni surprinzatoare intre personaje celebre – literare si reale – din diferite epoci.
Cartea a aparut la editura Polirom , in colectia Eseuri si confesiuni .
Editia a III-a, revazuta