Parintele Ghelasie Gheorghe a fost un isihast, un veritabil om al pacii. 55).. 37), caci toata creatia e iconofora, „purtatoare de chip al lui Hristos-Omul, Dumnezeu intrupat“ (idem, p.
Isihasm, 1993, p.
Se vorbeste de o „implicare deosebita a Fiului, nu atat in actul creatiei ce apartine Treimii, cat in fiintialitatea creatiei“ („Mic dictionar de isihasm“, Col. 277). 276), „neputand exista energii fara fiinta“ (idem, p. 86).
In conceptia parintelui Ghelasie, creatia este o „treime creata“: ingeri, natura, om, ca o „realitate completa“, cu fiinta si energii de creatie (idem, p.
Astfel, „creatia nu este un simplu mecanism de reflectare a tainei dumnezeiesti, ci este o taina creata vie, care raspunde in modul propriu de creatie“ (idem, p. 95).
Platytera, Bucuresti, 2007, p.
Dumnezeu nu creeaza o creatie mecanica, iesita in mod panteist din Sine, ce se mentine prin El de la sine, ci da nastere unei creatii vii, o realitate partenera“ („Dialog in Absolut“, ed.
Dumnezeu insusi traieste in creatie.
Dumnezeu nu este nemiscatul absolut, ci este tot un Viu, care dialogheaza cu viul nostru. „Isihasmul nu este traire de tip monolog, ci reprezinta un dialog intre doua ritualuri care se potenteaza reciproc.
Pacea isihastului nu e o achizitie usoara, intrucat nu are nimic de-a face cu compromisul, cu acel spirit „caldicel“ repudiat de cuvintele Evangheliei.
Conditia pacii o constituie dialogul, recunoasterea identitatii celuilalt.
Parintele Ghelasie Gheorghe a fost un isihast, un veritabil om al pacii