In aceasta carte, antropologul a ales sa faca inconjurul ideologiei difuze, al principiilor si al locurilor comune care trageau dupa ele disciplinam, in arhipelagul "stiintelor" umane aflate in expansiune; este mai degraba o experienta si o meditatie decit o profesiune.
Remo Guidieri.
Dar si invitatia de a nu ceda litotelor care sufoca - iar genealogia lor e lunga - gindirea si a sa virtu.
Precizari inexacte mobilizate pentru a respinge si a reforma naivitatile noastre si daunatoarele obisnuinte de a gindi astfel.
Clivaje: intre polaritatile sexuale, intre superior si inferior, intre reciprocitate si complementaritate: intre noi si ceilalti.
Practici: riturile, care sint cadrul lor arhaic obligatoriu.
Notiuni mereu problematice de la Aristotel incoace: crestere, fertilitate, echilibru, identitate - si contrariile lor.
Una deconstruieste, cealalta propune: alibiul reciprocitatii servind sa ascunda tavalugul care este logica datoriei (mondiale); schita unei hermeneutici ca supliment, sprijinindu-se pe datele etnografiei. in miezul acestor pagini, doua teme majore.
Ceea ce ne inrudeste e nesupunerea, "cititorul meu, fratele meu", ca in triburile disparute si printre rezistentii, mereu dezarmati, de odinioara. stiu ca au mai ramas unii care nu vor sa renunte.
E o carte harazita cititorului care nu vrea sa renunte.
Douazeci de ani mai tirziu, cu o postfata care actualizeaza derularea, prin citeva adaugiri impietosi, bilantul e acelasi.
Anii "decolonizarii", cu zorzoane si gadgeturi pentru risipe menite sa mascheze o demisie.
Deceniul cel mai lung al unui secol foarte scurt.
Anii de dupa Vietnam si abuzurile comise prin consens in Orientul Mijlociu.
In aceasta carte, antropologul a ales sa faca inconjurul ideologiei difuze, al principiilor si al locurilor comune care trageau dupa ele disciplinam, in arhipelagul "stiintelor" umane aflate in expansiune; este mai degraba o experienta si o meditatie decit o profesiune