Baal Sem-Tov.
Traducere din limba ebraica de Dora Litani..
Miezul hasidismului este indrumarea profund realista spre extaz, privit ca un punct culminant al existentei.
El aduce lumea de dincolo in lumea aceasta si ii ofera prilejul de a o stapani si dc a o forma, dupa cum sufletui da forma corpului.
El se dispenseaza de orice sentimentalism si ostentatie afectiva.
Cuvantul "hasid" inseamna ,"pios", dar aici este vorba despre o pietate lumeasca; hasidismul nu inseamna pietism.
Dar genul de viata pe care il recomanda nu este asceza, ci bucuria intru Domnul.
Hasidismul este Cabala devenita ethos.
Tot Martin Buber spune: "
Hasidismul, aparut la mijlocul secolului XVIII, ultima si cea mai puternica dezvoltare a misticii iudaice, a continuat in acelasi timp traditiile misticii iudaice si i s-a impotrivit.
Am putea spune despre Baal Sem-Tov, imprumutand cuvintele lui Martin Buber, ca este un mare mistic iudaic, continuator si inovatorul unei traditii neintrerupte, al carui inceput nu-l cunoastem.
Avea obiceiul sa se retraga pentru scurte sau lungi perioade de reculegere religioasa pestera din Muntii Carpati.
De tanar i se duse vestea ca ar fi vindecator de boli si facator de minuni.
Era rebe fara sa fie rabin, slujea pe Atotputernicul nu de la Amvonul Sinagogii, ci in mijlocul naturii, in coliba sa din padure, pe ulita.
Oamenii vedeau in Baal Sem-Tov un soi de profet, un sfant trimis de Dumnezeu pe Pamant.
In Pantheonul marilor oameni ai neamului evreiesc, Baal Sem-Tov, intemeietorul Hasidismului, ocupa un loc vizibil.
Viata, faptele si invatatura sa repovestite de Martin Buber.
Baal Sem-Tov