Ortodoxia nu poate fi o filosofie si un moralism sterp, ci o stiinta a tamaduirii. -Ierotheos, Mitropolit al Nafpaktosului.
Ii primeste pe cei bolnavi si le tamaduieste ranile duhovnicesti.
Nu este o organizatie a oamenilor buni si evlaviosi, ci Trupul binecuvantat al lui Hristos, in sanul caruia oamenii se tamaduiesc.
Prin urmare, este de mare importanta sa localizam boala.
Biserica este un Spital duhovnicesc care ii tamaduieste pe oameni.
Cu Sfintele sale Taine si intreaga sa Traditie ascetica, Biserica vrea sa ne calauzeasca unde se afla Adam, adica la luminarea mintii, iar de acolo la indumnezeire, care era destinatia initiala a omului.
Indata vom intelege si ca tamaduirea este luminarea mintii.
Trebuie sa stim ca Boala este omorarea mintii.
La fel se intampla si cu sufletul.
Daca nu cercetam insa unde se afla boala, cum putem sti ce sa vindecam? Daca pentru trup omul urmeaza un tratament gresit, nu va ajunge niciodata sa se vindece.
Din pacate, traim intr-o epoca in care pacatul de capetenie este necunoasterea starii in care ne aflam.
Dupa cum un bolnav, pentru a se putea vindeca, trebuie sa-si constientizeze Boala si sa cerceteze un doctor, tot asa stau lucrurile si in privinta bolii duhovnicesti.
Teologia ortodoxa este strans legata mai mult de medicina decat de filosofie.
Ea il tamaduieste pe om.
Ortodoxia nu poate fi o filosofie si un moralism sterp, ci o stiinta a tamaduirii