In Simbolul de credinta marturisim ca prima insusire a Bisericii lui Hristos este unitatea.
Despre cat de importanta este pastrarea unei unitati in credinta sau a unei credinte unitare, izvorata si fundamentata pe unitatea Sfintei Treimi, precum si despre implicatiile pe care aceasta comuniune....
Din aceasta pricina, indemnul pe care Sfintii Parinti il adreseaza tuturor este acela de a ramane in Hristos si in Biserica, adica de a ramane in comunitate si in unitate de credinta.
Aceste doua coordonate majore sunt caracterizate de dinamism, pentru ca atat unitatea, cat si Comuniunea cresc, rodesc si se dezvolta impreuna, fiind incalzite de „Soarele Hristos”.
Asadar, unitatea de credinta si Comuniunea cu Hristos si cu semenii sunt coordonate definitorii ale finalitatii existentei umane.
In literatura teologica ortodoxa romaneasca, vrednicul de pomenire Parintele Dumitru Staniloae aminteste ca „omul se uneste, pe de o parte, tot mai mult cu Hristos si se intipareste de Duhul Sfant, iar pe de alta parte, realizeaza tot mai mult umanitatea sa, ce poarta in ea setea dupa Comuniunea iubitoare si dupa viata vesnica in orizontul infinit al vietii iubitoare dumnezeiesti, aflate in Sfanta Treime”1.
Hristos este vita si viata care conduc la unitate si la comuniune.
De aceea, prin Evanghelistul Ioan, Mantuitorul ne indeamna pe toti sa ramanem intru El, pentru ca si El sa ramana intru noi, deoarece „mladita nu poate sa aduca roada de la sine, daca nu ramane in vita” (Ioan 15, 4), adica daca nu are viata.
Biserica este un astfel de „intreg”, fiecare crestin intruchipand o mladita, care aduce roade vrednice si care se dezvolta in Hristos.
Mladita vie si lucratoare nu poate fi despartita nici de vita, din care isi trage seva si prin care traieste, nici de celelalte mladite, ci formeaza un tot, un intreg.
In acest sens, Sfintii Parinti il aseamana pe crestin unei ramuri sau unei mladite” care se naste si aduce rod in Hristos – „Vita cea adevarata” (Ioan 15, 1-2).
Cu atat mai mult efortul orientat catre dobandirea vietii vesnice si a Imparatiei lui Dumnezeu este necesar sa apara si sa se dezvolte in cadrul comuniunii omului cu Dumnezeu si cu ceilalti oameni, adica sa se nasca si sa rodeasca continuu in Biserica.
Fiecare actiune si manifestare a omului dobandeste valoare in masura in care ea este raportata la semeni.
Omul nu poate trai izolat sau, altfel spus, nu se poate mantui aflat in izolare, situatie sau stare inteleasa ca separare voita fata de Dumnezeu si fata de ceilalti oameni.
Apostol Pavel o rezuma pedagogic prin expresia: „un Domn, o credinta, un botez” (Efeseni 4, 5), este folosita si pentru a exprima realitatea si importanta crestina a comuniunii si a comunitatii.
Aceasta unitate, pe care Sf.
Astfel, credem „intr-Unul Dumnezeu”, primim un singur Botez, avem o singura credinta, formam un singur „Trup al lui Hristos”, care este Biserica cea Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca.
In Teologia ortodoxa, aceasta unitate este extensie si expresie a unitatii Sfintei Treimi, insusire divina care priveste si urmareste intreaga existenta si experienta a crestinului.
In Simbolul de credinta marturisim ca prima insusire a Bisericii lui Hristos este unitatea