Doua introduceri si o trecere spre idealism. - Constantin Noica.
Si de aceea a fost posibila filozofia si dupa Kant.
Le avea pe cele ale marginirii.
Ea n-avea dimensiunile vietii spiritului, adica ale infinitatii.
Pentru intaia data ca intalneste, sub o forma oricat de palida, neingraditul, gandirea lui Kant isi pierde echilibrul.
Dar de ce nu atinge legea? Pentru ca nu e ingradita.
Si de ce n-are doctrina? Pentru ca nu atinge legea.
De ce nu-l inchide? Pentru ca puterea de judecata n-are doctrina.
In sistemul kantian staruie o criza pentru ca in dreptul puterii de judecata se inscrie un gol, pe care gandirea lui Kant nu va putea niciodata sa-l inchida.
Cititorul care vrea sa-l inteleaga pe Kant are in aceasta carte cea mai buna introducere in filozofia sa, scrisa cu simplitatea si farmecul caracteristice lui Noica.
Noica nu se margineste la interpretarea primei introduceri ‒ careia ii da si o traducere ‒ la Critica judecarii , ci face analiza intregului sistem critic kantian, ale carui trepte sunt Critica ratiunii pure , Critica ratiunii practice si Critica judecarii.
Cu traducerea primei introduceri kantiene a Criticii judecarii Studiul despre Kant din 1943 al lui Noica este reeditat acum pentru prima oara, si astfel seria de autor publicata la Humanitas devine completa.
Doua introduceri si o trecere spre idealism