Eseurile eretice ofera o perspectiva fenomenologica de sorginte heideggeriana asupra istoriei Europei, incepand, intr-o masura oarecum cronologica, cu vechea Mesopotamie si ajungand pana in perioada europeana moderna.
Aceasta manifestare poate fi desavarsita numai prin aparitia, prin dezvaluirea naturii sale proprii − aceasta este filozofia, dar nu o filozofie anume, ci filozofia ca proces.” - Jan Patocka .
Istoria nu poate fi nimic altceva decat scheletul indispensabil al acestei manifestari, al manifestarii existentului. „Ce reprezinta istoria in cadrul fenomenologiei? Fenomenologia este stiinta despre structura nu atat a existentului, cat a modului in care se manifesta existentul si de ce se manifesta asa cum ni se manifesta.
Patocka explica modul in care Europa s-a indepartat de mostenirea sa greaca pentru a cauta mai curand puterea decat adevarul, faramitandu-se in subdiviziuni etnice, si apoi felul in care Iluminismul a deplasat Europa de la o orientare etica la una materiala.
Din punctul de vedere al lui Patocka, natura este un construct strain, iar istoria, care a inceput ca o cautare a unui sens superior, sfarseste prin a fi un element de consum ce se autoperpetueaza.
Eseurile eretice ofera o perspectiva fenomenologica de sorginte heideggeriana asupra istoriei Europei, incepand, intr-o masura oarecum cronologica, cu vechea Mesopotamie si ajungand pana in perioada europeana moderna