Sfântul Duh, coborându-Se asupra lui Iisus Hristos la Iordan, a desăvârșit în mod solemn consacrarea Sa mesianică: "Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea cuvântului" (Troparul Bobotezei).
Laurențiu Streza, Mitropolitul Ardealului.
Dr. Întreaga eficiență înnoitoare a Botezului creștin este astfel anticipată în actul botezării Mântuitorului.
Așa precum la creație "Duhul lui Dumnezeu Se purta deasupra apelor" (Facere I, 2), tot așa, la inaugurarea noii creații, Duhul, în chip de porumbel, Se poartă deasupra apelor Iordanului, făcând ca acestea să-și recapete sfințenia.
Opera mesianică reia și desăvârșește opera creației. În același timp, pogorârea Duhului Sfânt peste Mântuitorul, în IOrdan, constituie o preînchipuire a Cincizecimii, care va inaugura botezul "cu apă și Duh"; acest act anticipează puterea mântuitoare și creatoare a lui Hristos Cel preamărit.
Din aceasta rezultă strânsa legătură a ritualului baptismal creștin cu moartea și învierea Domnului, evenimente care constituie temeiuri ale acestui ritual.
Iisus face o experință pascală prin acceptarea acestui ritual al apei.
Descrierea Botezului din Iordan are deci un caracter pascal.
Aceasta, Mântuitorul o va trăi deplin la ieșirea din botezul morții Sale, adică la învierea Sa din morți.
Sfântul Duh, coborându-Se asupra lui Iisus Hristos la Iordan, a desăvârșit în mod solemn consacrarea Sa mesianică: "Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea cuvântului" (Troparul Bobotezei)