Sensul nihilismului actual se poate explica si prin relatia dintre civilizatie si cultura: incepind cu lumea omului arhaic, cultura a umplut golurile pe care le lasa civilizatia prin semnificare, cu ajutorul simbolurilor si miturilor, si a substituit tehnicilor si tehnologiilor absente ritualurile.
Aurel Codoban.
E una dintre formele concrete prin care cultura trece in civilizatie, iar civilizatia preia rolul culturii.
Digitalizarea, ca infrastructura tehnologica, ajuta, paradoxal, la raspindirea unui continut tot mai analogic, care necesita mai putine cunostinte prealabil invatate si care are in schimb o incarcatura emotionala mai mare, si deci vorbeste nu numai specialistilor, elitelor, ci mai multor oameni, fiind mai usor de difuzat in masa.
Odata cu mijloacele de comunicare de masa, cultura trece in - devine civilizatie.
Chiar daca Dumnezeu a murit, mecanismul civilizatiei occidentale si l-a apropriat in unele dintre efectele sale de garant al limitelor comportamentului uman si viata poate continua ca si cum nimic nu s-ar fi intimplat.
Omul occidental a depasit pentru prima data in istorie penuria, traind intr-o societate a consumului, in care exista un exces de bunuri, pe cind in societatile sarace avea in loc un exces de semne.
Dar odata ce civilizatia poate rezolva numeroase astfel de goluri prin oferte materiale efective, ea poate sustine viata si in absenta sensurilor culturale invatate.
Sensul nihilismului actual se poate explica si prin relatia dintre civilizatie si cultura: incepind cu lumea omului arhaic, cultura a umplut golurile pe care le lasa civilizatia prin semnificare, cu ajutorul simbolurilor si miturilor, si a substituit tehnicilor si tehnologiilor absente ritualurile