Marea contributie a lui Ion Barbu, in estetica secolului trecut, este Ermetismul canonic, sintagma prin care poetul a tinut sa se delimiteze de Ermetismul filologic mallarmean.
Poate nu e lipsit de interes sa evoc faptul ca Basarab Nicolescu gasea in ternarul Eminescu – Blaga – Barbu axa fondatoare a spiritualitatii romanesti moderne..
Ambii, in acelasi timp, sunt ramuri viguroase ale eminescianismului abisal.
Destinul a facut sa se nasca si sa moara in acelasi an.
Altminteri, unul dintre capitole, „intocma–dogma“, arata profundele afinitati dintre cei doi.
Metodologia cercetarii noastre tine de noul context al transdisciplinaritatii, iar fundamentul esthetic si ideatic e un pas catre ceea ce am numit, intr-o carte recenta, transmodernism, in raport cu care Ion Barbu este un precursor, alaturi de contemporanul sau Lucian Blaga, ambii intemeietori ai eonului dogmatic.
Marea contributie a lui Ion Barbu, in estetica secolului trecut, este Ermetismul canonic, sintagma prin care poetul a tinut sa se delimiteze de Ermetismul filologic mallarmean