"
Ne-ar fi foarte usor sa exageram importanta lui Irineu din Lyon, atat cu privire la ceea ce a fost inainte de el cat si pentru istoria reflectiei teologice crestine si identitatea de dupa el.
In si prin toate acestea, Irineu stabileste un fundament si identifica crestinismul intr-un mod care a devenit un dat pentru majoritatea istoriei crestine de dupa." - John Behr.
Procedand in felul acesta, Irineu vorbeste, pentru prima data despre \'iconomia\' lui Dumnezeu in sensul singular al unei coerente atotcuprinzatoare a tuturor lucrurilor proclamate de Scriptura, de la Adam la Hristos, amandoi fiind intelesi unul in functie de celalalt in cadrul unei miscari dinamice de la primul spre cel de-al doilea.
Aceasta, pentru intaia data, ii permite lui Irineu sa foloseasca in mod explicit intreaga gama de scrieri ale apostolilor si evanghelistilor recunoscuti dupa aceea ca fiind \'canonici\', vazand in ei o \'reacapitulare\' a Scripturilor, facand Cuvantul vizibil si accesibil.
Cu Irineu avem, pentru intaia data, un raport despre \'canon\' sau \'norma\' de adevar, nu ca o lista de doctrine abstracte date ca un presupus depozit apostolic, ci ca o coerenta a Scripturilor (adica, \'VechiulTestament\') vazut ca un mozaic al lui Hristos asa cum a fost El propovaduit de apostoli.
Cu Irineu noi avem, pentru prima data, un raport complet si articulat despre \'ortodoxie\' si \'erezie\', care recunoaste despartirea auto-aleasa a acelora care nu au vrut sa ia parte la marea partasie a comunitatilor crestine din Roma, sau care au privit in jos la ceilalti ca si cum ar fi fost inferiori, si care a fost pregatit sa vada in diversitatea acelora care au ramas impreuna, unitatea credintei. "
Ne-ar fi foarte usor sa exageram importanta lui Irineu din Lyon, atat cu privire la ceea ce a fost inainte de el cat si pentru istoria reflectiei teologice crestine si identitatea de dupa el