Dincolo de miza succesului scolar (examenul de Evaluare nationala fiind un prag important pentru fiecare elev), studiul limbii si al literaturii romane trebuie sa ramana, in gimnaziu, o experienta culturala pertinenta si interesanta, care sa implice imaginatia, gustul estetic, nevoia de autointerogare si de comunicare.
De asemenea, cartea are in vedere, prin selectia textelor (clasice sau contemporane, din autori celebri sau mai putin cunoscuti in anii de gimnaziu), redescoperirea in adolescentul de 14‑15 ani a cititorului pasionat sau macar avizat, dornic sa‑si sustina punctele de vedere, sa‑si largeasca orizontul cultural si sa descopere, dincolo de informatii, reguli, canoane, adevaratele provocari, ierarhii, idoli, ca forma de acomodare cu specificul si noile problematici ale orelor de limba si Literatura romana din clasa a IX‑a de liceu..
Respectand programa specifica, structura oficiala a subiectelor si maniera de formulare a sarcinilor de lucru stabilite de Ministerul Educatiei, volumul isi propune sa nuanteze pregatirea continua si sistematica pentru evaluarea Nationala, intervenind cu fise teoretice esentializate, teme de portofoliu, modele si sugestii de rezolvare, raspunsuri selective si o consistenta baterie de teste de antrenament.
Dincolo de miza succesului scolar (examenul de Evaluare nationala fiind un prag important pentru fiecare elev), studiul limbii si al literaturii romane trebuie sa ramana, in gimnaziu, o experienta culturala pertinenta si interesanta, care sa implice imaginatia, gustul estetic, nevoia de autointerogare si de comunicare