Din cuprins: Fundamentele conceptuale si metodologice ale masurarii in stiintele educatiei
Alegerea si analiza indicatorilor
Masurarea si construirea indicatorilor statistici
Aproximarea masurarii indicatorilor nominali si a indicatorilor ordinali
Etalonarea instrumentelor de masura si evaluarea masurarii
Notarea scolara ca act de masurare. .
Abordarea cantitativa a fenomenelor din sfera psihologiei si pedagogiei si folosirea instrumentului statistic in studierea acestor fenomene au constituit, din punct de vedere istoric, una din caile principale prin care atat pedagogia, cat si psihologia au incercat sa demonstreze si sa-si impuna statutul de discipline stiintifice, sa se desprinda de filosofie si de speculatie si sa se intemeieze, asemenea altor stiinte „pozitive“, pe observatie si experiment.
S-a putut vorbi astfel despre o pedagogie cantitativa, despre psihometrie, precum si despre o statistica pedagogica sau o statistica psihologica.
Aceste preocupari au depasit stadiul aplicatiilor de statistica, dobandind caracterul unor directii fundamentale de cercetare.
Daca initial s-a procedat prin preluarea directa a unor tehnici din statistica generala si calculul matematic, ulterior preocuparile s-au indreptat spre construirea unor tehnici specifice, deseori deosebit de sofisticate, dar mai bine adaptate complexitatii fenomenelor studiate de pedagogie si psihologie.
Asimilarea pe scara tot mai larga a tehnicilor de masurare si analiza statistica a devenit treptat una din tendintele caracteristice ale evolutiei, din acest secol, ale pedagogiei si psihologiei ca stiinte.
Din cuprins: Fundamentele conceptuale si metodologice ale masurarii in stiintele educatiei
Alegerea si analiza indicatorilor
Masurarea si construirea indicatorilor statistici
Aproximarea masurarii indicatorilor nominali si a indicatorilor ordinali
Etalonarea instrumentelor de masura si evaluarea masurarii
Notarea scolara ca act de masurare