Specialist in islam si sociologia religiilor Pierre-Jean Luizard descrie in aceasta carte procesul de reformare a islamului din interior printr-o reanalizare si reconsiderare a atitudinii fata de textele fundamentale care normeaza viata civica si sociala in tarile musulmane precum si adaptarea acestora la ritmul modernitatii.
Chiar si in aceste conditii tarile musulmane conchide autorul au ales calea modernizarii nu doar pentru a ajunge la dezvoltare si demnitate ci si pentru a asigura o mai buna practica a Islamului..
Cu exceptia Turciei caracteristica regimurilor laice din tarile musulmane o constituie totusi puterea armata si formula partidului unic.
Analistul remarca totodata autoritarismul cu care s-a impus procesul de laicizare in tarile Islamului care a ignorat particularitatile etnice si religioase in numele unitatii Statului-natiune. a.
Modelul turc a fost urmat in perioade de timp si grade diferite de catre tarile arabe incepand cu Iran regimul Pahlavi Egipt regimul Nasser apoi Tunisia Bourguiba Irak regimul Baas s.
Este un caz aparte cu o evolutie diferita de cea a statelor arabe chiar daca reformele Tanzimat initiate de Mustafa Kemal au fost impuse cu forta.
In cadrul lumii islamice Turcia este prezentata ca un model de imbinare a elementelor de tip occidental cu cele ce tin de cultura si religia islamica.
Laicitatea prezinta insa diferente de forma si de perceptie de la o tara la alta neavand nici aceeasi valoare nici aceeasi semnificatie mai ales in spatiul arab.
Ea a incetat sa mai fie un simplu cult si a devenit un suport identitar.
Solidaritatea religioasa a reprezentat factorul esential de unitate sociala religia capatand in plus si o dimensiune geopolitica.
Atragerea factorului religios scoaterea acestuia din zona civila de actiune si institutionalizarea religiei constituie in opinia analistului un efect al contactului tarilor islamice cu modernitatea de tip occidental.
Specialist in islam si sociologia religiilor Pierre-Jean Luizard descrie in aceasta carte procesul de reformare a islamului din interior printr-o reanalizare si reconsiderare a atitudinii fata de textele fundamentale care normeaza viata civica si sociala in tarile musulmane precum si adaptarea acestora la ritmul modernitatii