Domnul Ryder, „cel mai bun pianist in viata”, soseste intr-un oras european, in aparenta strain pentru el, ca sa dea un concert ale carui imprejurari nu le cunoaste.
Aceste doua istorii se petrec intr-o societate unde toti vad raul ca pe o consecinta a unor valori muzicale gresit alese.” (Kazuo Ishiguro) „Romanul lui Ishiguro pare o calatorie prin viata: scopul ei nu e niciodata limpede, toate cate se petrec sunt rodul inexplicabil al capriciului, destinatia – intunecatul, pustiul necuprins al unor suflete instrainate.” (Publishers Weekly) .
A doua este povestea lui Brodsky, batranul care incearca disperat sa repare o relatie pe care a dat-o peste cap si care are convingerea ca, reusind in cariera de dirijor, va recastiga inima iubitei.
Desigur, totul se intimpla prea tarziu, caci toate cele petrecute cu parintii sai au fost cu mult timp in urma.
Una este a lui Ryder, care si-a petrecut copilaria alaturi de parintii nefericiti, aflati tot timpul in pragul divortului, si care crede ca singura cale de a-i impaca este sa le implineasca asteptarile: astfel va ajunge un pianist de prima mina.
Muzicianul isi da seama ca a mai fost acolo si isi asuma cu mandrie misiunea de salvator pe care i-o incredinteaza locuitorii orasului, incercind sa rezolve in intervalul scurt pana la concert problemele cu care se confrunta acestia: lipsa de comunicare, sterilitatea sufleteasca, instrainarea.„In Nemangaiatii sunt doua povesti.
Strania familiaritate atinge punctul maxim cind ii intalneste pe Sophie, care pare sa-i fi fost iubita, sau sotie, si pe fiul ei – in multe privinte o replica a lui din vremea cand era copil.
Dar, din prima clipa, totul i se pare ciudat de familiar, de la strazi si cladiri la barbatii, femeile si copiii care il trateaza ca pe un cunoscut, cerindu-i favoruri, folosindu-se de celebritatea lui.
Domnul Ryder, „cel mai bun pianist in viata”, soseste intr-un oras european, in aparenta strain pentru el, ca sa dea un concert ale carui imprejurari nu le cunoaste