„La sfarsitul secolului al XVIII-lea, marele Goya a facut optzeci de desene intitulate Caprichos, inspirate dintr-o coroziva critica morala si sociala
Leopardi a plasat insa forma «capriciului» intr-o dimensiune metafizica, marcata de acele nuante melancolice din care isi trage seva ironia sa.
Ea se prezinta ca o opera de un experimentalism indraznet, un exemplu de iscusinta literara de neatins, al carei scop a fost acela de a proclama adevarul conditiei iremediabil nefericite a fiintelor vii, propunand, dintr-o perspectiva eminamente laica, o filozofie antifinalista, antiprovidentialista, materialista.“ – Novella BELLUCCI.
Micile opere morale, o carticica destul de subtire in fond, reprezinta aportul literar la un interminabil parcurs speculativ; punctul culminant al unei intregi cariere umane si intelectuale a autorului sau, care explorase teritorii imense ale cunoasterii si se confruntase cu una dintre fazele capitale ale istoriei moderne. „La sfarsitul secolului al XVIII-lea, marele Goya a facut optzeci de desene intitulate Caprichos, inspirate dintr-o coroziva critica morala si sociala
Leopardi a plasat insa forma «capriciului» intr-o dimensiune metafizica, marcata de acele nuante melancolice din care isi trage seva ironia sa