Cercetarea sociologica a fenomenului se impunea ca atare pentru a sublinia dimensiunea reala a acestuia, implicatiile sale, fata de siguranta cetatenilor pe de o parte, si fata de libertatea de exprimare a convingerilor religioase pe de alta parte.
Intrebarea care se pune este daca o anume tipologie poate avea si o valoare practica, daca poate fi folosita pentru a da verdicte nu numai morale, ci si legale impotriva unei grupari religioase, si, daca da, atunci carui for trebuie sa ii revina aceasta raspundere si cum isi poate pune in practica deciziile fara a leza libertatea religioasa a nimanui?.
Este evident ca multe dintre aceste trasaturi nu sunt specifice doar miscarilor care deja au fost antrenate in astfel de acte, ci si unora care inca exista si se dovedesc foarte active.
Dupa cum se poate observa in volumul Secte sinucigase exista cateva caracteristici generale ale noilor miscari religioase cu potential violent si sinucigas.
Templul popoarelor, Haven s Gate, Ramura Davidienilor si Ordinul Templului Solar sunt toate Secte care au in comun faptul ca liderii acestora si-au condus membrii in momente critice ale existentei sectei catre solutia sinuciderii.
Volumul Secte sinucigase al dlui Iulian Damian se doreste o prima analiza sociologica in spatiul stiintific romanesc a fenomenului „Noi miscari spirituale“ respectiv a miscarilor spirituale cu potential distructiv sau autodistructiv.
Cercetarea sociologica a fenomenului se impunea ca atare pentru a sublinia dimensiunea reala a acestuia, implicatiile sale, fata de siguranta cetatenilor pe de o parte, si fata de libertatea de exprimare a convingerilor religioase pe de alta parte