Obiectul lucrarii de fata este viata unui om perceput de contemporanii sai drept un erou , o notiune ce reprezinta de fapt o categorie‑cheie pentru mobilizarea puterii politice. - Oliver Jens SchmittTraducere din limba germana de Rudolf Graf. .
Ea este conceputa in sensul unei istorii medievale a Balcanilor, avand legaturi cu spatiul Marii Adriatice, al Europei Centrale si de Est si cu cel al Anatoliei, o istorie a Balcanilor care priveste si Transilvania.
Cititorul roman va constata ca aceasta carte nu este doar o contributie la istoria nationala albaneza.
Dar la ce bun o noua carte despre Skanderbeg, de ce o noua biografie? In numeroase arhive europene au fost descoperite noi surse cuprinzatoare, care schimba decisiv imaginea clasica - incepand cu vesnic misterioasa intrebare: de ce a fost Skanderbeg singurul nobil din Balcani convertit la islam care a revenit la crestinism? - si care solicita o noua interpretare.
O preocupare a oamenilor de stat, umanistilor si istoricilor in secolul al XV‑lea, iar mai apoi, pana in zilele noastre, a biografilor, literatilor, libretistilor si publicistilor politici.
Skanderbeg a devenit un monument, acea figura rigida care priveste posomorat de pe soclurile din marile piete si din sala de receptie a palatului prezidential.
Rezultatul a fost o situatie oarecum paradoxala: Skanderbeg era din ce in ce mai prezent in societatile de limba albaneza, insa, in afara unor formule stereotipe si a unor naratiuni imuabile, imprejurarile reale in care s‑a desfasurat viata lui nu erau cunoscute aproape deloc.
Desi a fost instrumentalizat de regimul comunist ca simbol al unei religii laice, cercetarile despre personajul istoric, ce diferea semnificativ de imaginea oficiala, nu au avansat.
Obiectul lucrarii de fata este viata unui om perceput de contemporanii sai drept un erou , o notiune ce reprezinta de fapt o categorie‑cheie pentru mobilizarea puterii politice