Superstitiunile pagubitoare ale poporului nostru.
Ar fi gratuit si jignitor..
Sa nu-l confundam insa pe Cosbuc cu un activist de felul celor care populeaza asazisa societate civila contemporana.
Este atitudinea intelectualului implicat social, atat de rara si totodata atat de necesara, si atunci, si acum.
Isi foloseste cunostintele si verbul pentru a convinge, nu pentru a impune.
Emil Strainu, coordonatorul colectiei Cosbuc nu scrie pentru a infiera, ci pentru a dojeni parinteste; nici pentru a blama steril, ci pentru ca incearca a schimba in bine. (r) Dr.
Bg. - Gen.
Nu in ultimul rand, o comparatiei intre rolul pe care si-l asuma intelighentia acelor timpuri.
Apoi vedem cum multe dintre cele prezentate au corespondent in vremea noastra, camuflate sub un alt nume sau doar sub masca modernitatii.
XIX.
In primul rand avem o oglinda fidela a credintelor si practicilor populare din sec.
Cartea merita citita pe cel putin trei niveluri de lectura.
Nimic din tonul tafnos si autoritar al celor care in prezent combat miscarea anti-vaccin, in fond o \'aceeasi Marie, cu alta palarie\'.
Din postura de apropiat al taranului roman, dar si de bun cunoscator al traditiilor si folclorului, Cosbuc denunta superstitiile pagubitoare cu un ton cald si paternal, adresanduse cititorului cu \'Romane\' si \'crestine\'.
Descantecul si leacurile babesti, duhurile necurate, vraji si farmece, sarbatori fara de rost Superstitiile pagubitoare ale poporului nostru , combate anumite practici si credinte populare, daunatoare pentru suflet, trup si minte.
Superstitiunile pagubitoare ale poporului nostru