Prezenta lucrare are in vedere in sens strict programele si manualele scolare actuale precum si exigentele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor ndash teste nationale si bacalaureat.
Rezultatele optime ale studierii revistei noastre pot aparea numai dupa lectura atenta a operelor literare din care fac parte personajele desigur e de preferat lectura-studiu lectura cu adnotari consemnate pe fise sau pe caiete de lectura recomandate si in scoala.
Negruz.
Negruzzi 39 - Vornicul Motoc - nuvela Alexandru Lapusneanul de C.
Caragiale 35 - Alexandru Lapusneanul - nuvela Alexandru Lapusneanul de C.
L. de I.
Negruzzi 29 - Goe - schita D-l Goe...
Alexandrescu 25 - Plaiesii - personajul colectiv din povestirea Sobieski si romanii de C. - Ciobanasul moldovean ndash balada populara Miorita 15 - Praslea - basmul popular Praslea cel voinic si merele de aur 20 - Samson - fabula Cainele si catelul de G.
Galeria personajelor LITERARE.
PERSONAJUL LITERAR - REPERE TEORETICE - Statutul personajului literar 8 - Tipuri de personaje in erse forme literare genuri specii 10 - Modalitati de caracterizare a personajului sugestii didactice 13 III.
ARGUMENT - recomandari metodologice 5 II.
CUPRINS I.
Comparatia cu alte personaje cunoscute aduce totdeauna nuantari. d. m. a.
Fiecare compozitie literara privind caracterizarea unui personaj va fi elaborata din perspectiva tipului pe care il ilustreaza acesta in cadrul formei literare in care evolueaza si la nivelul anului de studiu respectiv principal secundar pozitiv negativ clasic romantic realist unilateral complex plat rotund narator martor absent simbolic alegorics.
Relevarea relatiei dintre inceputul si sfarsitul operei din perspectiva destinului evolutiei persona-jului situarea acestuia in familia corespunzatoare din punctul de vedere al teoriei si istoriei literare. 6.
Comentarea modalitatilor si a mijloacelor predominante folosite de autor in conturarea personajului. 5.
Distingerea unor trasaturi caracteristice precum si a inidualitatii personajului argumentate cu elemente din universul creatiei. 4.
Relatiile personajului cu comunitatea sau cu alte personaje evolutia lui in raport cu acestea trimiteri la cateva momente ori situatii semnificative . 3.
Statutul social si psihologic in raport cu tema si cu conflictul din structura operei epice dramatice. 2.
Preliminarii - tipul personajului in raport cu realitatea real imaginar - locul momentul si imprejurarile in care apare - raporturile cu celelalte personaje. propunem si o posibila schita de plan intru realizarea unei asemenea compozitii literare 1.
Precizand ca modelele de compozitie si reperele de analiza ce urmeaza cuprinzand caracterizarea personajelor trebuie considerate doar variante fiind totodata adaptate claselor gimnaziale si celor liceale dar si ndash mai ales ndash formelor literare studiate balada schita nuvela drama roman etc.
Cei mai ambitiosi iubitorii de texte clasice isi vor putea usor fixa in memorie replici enunturi-cheie ce definesc evolutia unor personaje literare cu care isi vor putea sustine convingator interventiile orale sau scrise delectandu-se totodata cu frumusetile limbii literare artistice.
Fara indoiala identificarea altor argumente contra- argumente in tesatura operei literare respective privind profilul personajului literar in discutie intra in sfera admirabila de manifestare a creativitatii fiecaruia.
Adaugand la acest proces mintal complex si rezolvarea exercitiilor de autoevaluare ndash oral sau scris dupa caz ndash formulate la sfarsitul fiecarei fise de personaj se realizeaza aprofundarea si fixarea unui segment esential al pregatirii pentru examene.
In studiul materialului propus de noi e de recomandat ca fiecare elev sa confrunte propriile impresii de lectura si adnotarile facute anterior cu interpretarile si modelele de caracterizare recomandate aici.
Prezenta lucrare are in vedere in sens strict programele si manualele scolare actuale precum si exigentele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor ndash teste nationale si bacalaureat.
Rezultatele optime ale studierii revistei noastre pot aparea numai dupa lectura atenta a operelor literare din care fac parte personajele desigur e de preferat lectura-studiu lectura cu adnotari consemnate pe fise sau pe caiete de lectura recomandate si in scoala