\'Parerile despre Irina sunt impartite, in functie de autori.
Ideea este ispititoare, dar ea nu tine de munca si, cu atat mai putin, de domeniul istoricului.&ldquo
Dominique Barbe.
Am risca sa cadem cu repeziciune in romanesc.
Incercarea de a face o istorie strict evenimentiala referitoare la Irina nu este posibila.
Din lipsa de material informativ, prezenta biografie este deci un eseu care, in primul rand, il va cufunda o data in plus pe cititor intr-o lume bizantina fascinanta si insuficient explorata, mai ales in acest secol al VIII-lea in care structurile antice dispar, in timp ce acelea ale Evului Mediu inca nu s-au creat.
Dar ea nu este in mod cert acea femeie ambitioasa pe care inca o mai descria Charles Diehl, la inceputul secolului al XX-lea, intr-una dintre singurele lucrari in limba franceza care trateaza despre ea.
In masura in care cunoastem acest lucru, sau in masura in care il presupunem, Irina nu este o sfanta in sensul contemporan al cuvantului (semnificatia sfinteniei, si in special a sfinteniei imperiale, este total diferita in epoca in care traieste Irina).
Aceasta femeie-imparat este, asadar, un monstru sau o sfanta? Realitatea se situeaza la mijloc.
Adulata de unii, care o cinstesc ca sfanta, e detestata de altii, care ii reproseaza dorinta bolnavicioasa si sangeroasa de putere si nu-i iarta modul oribil in care fiul sau a fost vaduvit de purpura imperiala si de lumina ochilor [...]. \'Parerile despre Irina sunt impartite, in functie de autori